If you have account already, Log in here first

Zaloguj się
  • pl
    • cs
    • en
Menu

Uwaga na confirmation bias!

16 Sty 2018,

Wiecie, co to jest confirmation bias? Często zdarza się, że jesteśmy pod jego wpływem; sami nawet nie będąc tego świadomi.

A więc czym jest confirmation bias?

Ten efekt po Polsku określany jest jako „efekt potwierdzenia”. Oznacza po prostu to, że nasz umysł ma skłonność faworyzowania informacji potwierdzających naszą opinię. Typowym przykładem są wybory. Często osobiście nie znamy nikogo, kto głosowałby na kandydata którego nie uwielbiamy i okazuje się, że ma duże wsparcie. Ci, którzy nie wiedzą o tym zjawisku, nabierają przekonania, że wybory zostały sfałszowane. Ale tak nie jest. Ma to raczej związek z tym, że poruszam się między ludźmi, których po prostu ten kandydat nie interesuje a zatem również go nie popierają (bynajmniej nie potępiam jego wyborców).

Jak działa confirmation bias w tradingu?

Jeżeli handlujemy na giełdzie, to rzucając okiem na jakiś rynek stworzymy sobie o nim opinię. Dobrym przykładem może być obecna sytuacja na EURUSD. Na pierwszy rzut oka widzimy na wykresie D1 piękny sygnał wejścia (formacja głowy-ramion), ale jeżeli przypatrzymy się bardziej szczegółowo – otrzymujemy sygnały ostrzegawcze takie jak np. analiza COT, wahania sezonowe… Jednak nasze dalsze działania skierowane są na poszukiwanie argumentów dlaczego COT miałby nie działać, jednocześnie poszukując kolejnych sygnałów potwierdzających kupno. Ma to również związek z naszym ego. Nie chcemy porzucić naszą pierwszą analizę. Po prostu chcemy mieć rację, za każdą cenę.
Notatka.: Obecnie EURUSD wzrasta, a więc możliwe, że dla niektórych z was właśnie to będzie stanowiło dowód na to, że analiza COT nie działa. Nie zapominajmy jednak o confirmation bias, w 100% nie działa nic, nawet formacja głowy-ramion.

Częściej spotkamy się z confirmation bias na giełdzie akcji. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – wielka ilość informacji. Analizując EURUSD 99% traderów jest zainteresowanych tylko jednym – analizą techniczną. Natomiast analizując akcję oddziaływuje na nas o wiele więcej czynników – rachunkowość spółki, sytuacja w danym sektorze, raporty managementu… Analizując akcje szczegółowo, często mamy do dyspozycji dziesiątki źródeł informacji. Bardzo niechętnie zaakceptujemy fakt, że przykładowo STON, nasz ulubiony operator cmentarny, które od wielu lat płaci nam dywidendę w wysokości 10% jest teraz bliski bankructwu. I właśnie w tym momencie będziemy dopuszczali do siebie tylko informacje potwierdzające naszą myśl na kupno i długofalowy wzrost. Nawet jeżeli przeczytamy 80% negatywnych i tylko 20% pozytywnych, nasz umysł daje negatywnym wiadomościom tak małe znaczenie, że ostatecznie zwyciężą te pozytywne. Oto typowy przykład confirmation bias w praktyce – chcemy wzrostu, toteż musimy zignorować negatywne informacje albo przyporządkować im bardzo małe znaczenie.

W jaki sposób można z tym walczyć?

Skłamałbym, gdybym twierdził, że mnie to nie dotyczy. Na szczęście jednak wiem, w jaki sposób z tym walczyć. I zdradzę wam to również.

Nieustannie pamiętajcie o fakcie confirmation bias, o jego negatywnym wpływie. Starajcie się być jak najbardziej jak najbardziej bezstronni w swoich osądach. Kiedykolwiek analizujecie rynek, kiedykolwiek czytacie analizy spółek akcyjnych itp. pamiętajcie o confirmation bias. Najlepiej czytając każdą wiadomość, każdy artykuł, po prostu zawsze. Po czasie ta świadomość zamieszka w waszym umyśle na stałe. Przykładowo kiedy analizuję jakiś rynek, czerwone światełko: „uwaga, confirmation bias” zapala się u mnie zupełnie automatycznie. I przypomina mi o tym, jak ważny jest niezainteresowany punkt widzenia. Jako pomoc w treningu możecie wydrukować (albo napisać) słowa confirmation bias i przykleić ich do monitora.

Ćwiczcie sumiennie. Jeżeli chcecie się zajmować tradingiem na serio, jest to cecha kluczowa!

 

Pobierż darmowy e-book

"Tajemnica zyskownych strategii"

ebook-pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *